Wiersmaatjes in Canada

Bear watching

We beginnen de dag relaxed. In de ochtend blijven we lekker in ons huisje, een beetje uitrusten van alle indrukken. We beginnen de middag met een wandelingetje in de omgeving. Er zijn verschillende trails die je kan hiken. Van 2,8 km tot 8 km. Ook hangen er waarschuwingsborden voor wolven, dat is vrij nieuw voor ons. Tot nu toe zijn het steeds alleen beren geweest waar je voor moest oppassen.

In de middag vertrekken we naar het plaatsje Tofino. Een ander kustplaatsje waar we beren gaan kijken. We zijn behoorlijk vroeg, dus we gaan het stadje eerst verkennen. Het is, net als zoveel stadjes, erg klein. Een centraal parkje heeft een groot speelgebied voor kinderen. Jelle gaat spelen en al snel maakt hij een vriendje, Patrick, die met hem klimt, klautert en rent. Jelle komt nog naar ons toe; “hij spreekt engels maar ik versta alles wat hij zegt”. We horen Jelle ook engels met hem praten. Zo cool om te zien hoe snel hij het oppakt.

Dan is het tijd voor de berentocht. We worden in grote rode pakken gehezen, want we gaan op kleine zodiac bootjes. Dit pak is meteen ook een reddingsvest en zorgt ervoor dat je langere tijd in het water kan blijven drijven. De tijd van aftocht hangt erg af van de eb. Hoe lager het water, hoe beter. De beren komen dan naar de kust om zeediertjes te zoeken op het strand.

Al vrij snel zien we onze eerste beren. Volgens de schipper willen deze beren paren, want anders zouden we geen 2 beren tegelijkertijd zien. Ze huppelen door het gras en verdwijnen in de bosjes. We gaan verder. Op een ander strandje zien we weer een beer rustig zoeken naar voedsel. Hij duwt grote stenen weg om bij de verscholen diertjes te komen. De brute kracht is onvoorstelbaar.

Zo gaan we nog een tijdje door. Op een gegeven moment wordt de boot stilgelegd in een baaitje. De schipper ziet een aantal black birds (raven) en denkt dat er net een beer is geweest of dat hij er zo aankomt. De vogels vliegen vaak achter de beren aan om restjes te eten. En al snel blijkt hij gelijk te hebben. Er komt een beer uit het bos lopen. Deze beer lijkt erg bang. De schipper denkt dan ook dat er nog een grotere beer in het bos achter hem loopt.

Uiteindelijk zien we 6 zwarte beren, van een grote van zo’n 220 kilo tot een kleine beer van ongeveer 2 jaar oud. Wat een ontzettend gaaf gezicht! Ook varen we nog langs wat zeehonden en kijken we naar andere dieren, zoals een bald eagle en een reiger. Zeer cool, maar de beren maken wel heel veel indruk.

De tocht zelf duurt 2 1/2 uur. Op een klein snel bootje betekent dat het vrij fris wordt, en ja, je wordt af en toe ook een beetje nat. Als we eenmaal uitgepakt zijn hebben we dan ook behoorlijke honger. Op advies van een local gaan we naar Big Daddy’s Fish Fry. Een soort lokale snackbar voor zeevoedsel. We eten heerlijke fish & chips en clam chowder. Grappig genoeg kent dit plaatsje geen franchises, zoals McDonalds of Starbucks, alles is lokaal.

Irmgard

Zo superheld die beren!