Wiersmaatjes in Canada

De wandeltocht naar Banff

Vandaag hebben we niets gepland staan. We moeten even het stadje in om het extra navigatie systeem weg te brengen naar de autoverhuurder. Bij het vliegveld werd het ding ons op een listige manier opgelegd, maar ook onze auto heeft een navigatie systeem, dus het was nogal dubbelop. Om toch wat te doen besluiten we naar het plaatsje te hiken.

In het gebied liggen verschillende trails. Veel zijn er voor mountainbikers, maar ook aan de wandelaar is gedacht. Het probleem is echter dat er simpelweg een pijltje een richting op wijst en er vervolgens 2 of meer paden zijn. In het begin ging het dan ook wonderbaarlijk mis en bleken we op de Return of the Jedi mountainbike trail uit te komen, in plaats van de trail naar de rivier. Uiteindelijk hebben we het juiste pad te pakken en volgen we de rivier. Wat blijkt: in de natuur heeft Rebecca een goed richtingsgevoel! Zonder haar waren we denk ik weer aan het begin uitgekomen (door het Jedi pad te blijven volgen).

Door hoge bomen en grote rotsen kronkelt het pad op een afstand langs de rivier. Na een dikke 20 minuten maakt het bos plaats voor een groot grasveld. De bergen langs de rivier zijn machtig om te zien in het vroege zonlicht. We kunnen zelfs bij de rivier komen en vinden een strandje van stenen. Wandelaars voor ons hebben hier aan enkele stenen gestapeld in een mooie toren.

De rest van de hike gaat door alsof het Lord of the Rings is; over heuvels en door dalen. Jelle vermaakt zich door stokken te zoeken die hij kan gebruiken als wapen tegen de grote beren die we vast tegen zullen komen. Gelukkig is een dergelijk avontuur ons gespaard gebleven. Wel zien we veel verborgen plekjes langs de rivier met kleine strandjes en stroomversnellingen.

Onze mount Mordor was de laatste kilometer van de trail. Zeer stijle heuvels waar we elkaar moeten helpen om overheen te klimmen. Uiteindelijk komen we uit op de Surprise Corner en kunnen we bij Banff Centre de trail verlaten. We hadden niet verwacht dat het zo’n 7 kilometer lopen zou zijn, dus we zijn blij dat we bijna in het stadje zijn. Op deze plek is echter wel een adembenemend uitzicht.

We volgen de weg het centrum in en doen de dingen die we moeten doen. Daarna lekker lunchen in de foodcourt van het winkelcentrumpje. Japanse noodles en sushi, lekker!

Met de bus gaan we terug naar het resort. In de bus ontmoeten we een Nederlander die 20 jaar geleden geemigreerd is naar Canada. Helaas hebben we niet al te veel tijd om te kletsen, want onze halte is er al. Veel sneller dan lopen. De rest van de dag spenderen we in het zwembad, met een uitzicht op de rockies, hoe heerlijk is dat?

Margreet

Dat klinkt allemaal fantastisch

Irmgard

Wat leuk dat jullie zijn gaan huilen, zo zie je zoveel meer.

Nel

komen bergwandelingen uit je jeugd toch nog van pas Rebecca!! Hihihi.
Wat een mooie reis maken jullie! Super!!!

Corrianne

Wat heerlijk geschreven! Dit wordt een lange avond lezen...