Wiersmaatjes in Canada

Van Whistler naar Lund

Het is Jelle zijn verjaardag, maar de wekker gaat om 6 uur. We hebben een lange dag voor de boeg, maar eerst ontbijt met een kaarsje! Onze luxe 2 nachten zitten er op.

We vertrekken uiteindelijk om 7:30 uur vanuit Whistler. We hebben een vrij druk schema want vandaag gaan we 2 ferries nemen om uiteindelijk in Lund uit te komen. De ferry bij Horseshoe Bay doet denken aan de boot naar texel, wellicht iets groter. In het water liggen allemaal kleien eilandjes en de ferry gaat er met groot gemak langs. We hebben heerlijk rustig weer, maar op het sun deck waait het nog behoorlijk. Moet je nagaan hoe het is als het slecht weer is.

Van Langdale rijden we door een gebied wat doet denken aan California, kleine dorpjes aan het water, veel watersport. We rijden door tot de ferry naar Saltary Bay. De weg naar de ferry is zeer bochtig, dus het rijdt behoorlijk langzaam. Dit is een first-come-first-serve systeem en al gauw na ons sluiten de hekken voor deze veerboot. Deze tocht duurt 10 minuten langer dan de vorige (50 minuten).

Vanaf de ferry rijden we highway 101 af, helemaal tot het einde. Na dit punt zijn er geen wegen meer die veel noordelijker gaan. Het voelt ook een beetje als het einde van de wereld. Vooral ook als we de kamer zien. We komen van overweldigende luxe en dit hotel is in alle opzichten het tegenovergestelde. De airco rammelt alsof het een trein is, de muren zijn dun en de badkamer is net als de TV; erg klein. Dit is even wennen voor ons hoor! Sterker nog, de kamers zijn nog niet eens schoongemaakt als wij binnen komen, dus weer terug naar de lobby en veel poeha. We worden in de bar gezet met drankjes van het huis.

Het stadje is ook erg druk, wat gek is, gezien er maar 3 echte gebouwen staan, het hotel, een bakkerij en een restaurant. Wat blijkt; het is een feestweekend in canada (civic holiday) en deze plek is de enige manier om bij Savary Island te komen. Alle auto’s die geparkeerd zijn, tot ver buiten de stad, zijn dus van bezoekers aan dat eiland. Een soort Texel in de baai tussen het vaste land en Vancouver Island.

We gaan de andere gebouwen verkennen. Bij de bakkerij blijken ze een wilde verzameling aan cinnamon roles te hebben (Arjen blij!). Als we afrekenen krijgen we er 1 gratis voor Jelle z’n verjaardag. Het restaurant blijkt ook erg goed! Het is niet alleen betaalbaar, maar ook het eten is erg goed. Heerlijk verse vis die lokaal gevamgen is.

Jelle en Rebecca vinden ook een Beads & Crafts stalletje. Daar kiest Jelle een mooi armband als kado uit. Hij is er helemaal blij mee.

Dan gaan we maar lekker op bed liggen. Het is nog vroeg, maar zo’n dag maakt je moe. Rebecca doet oordoppen in om het kabaal van airco’s en dunne muren tegen te gaan. Morgen gaan we zee kajaken, dat is toch heel wat om naar uit te kijken.

Irmgard

Hadden jullie gezien dat er in dat haven van Horseshoe Bay ook een Boathouse zit??