Wiersmaatjes in Canada

Hop on bus - Grizzly route

Dag 5 en nog steeds last van een jetlag. Het voordeel is dat we allemaal vroeg wakker zijn en veel kunnen doen. Vandaag hebben we een tour geboekt met de Hop on bus. Een schoolbus die ons naar verschillende plekken brengt. Van Banff naar Johnston Canyon, Lake Louise Gondola, Moraine Lake, Lake Louise en weer terug naar Banff.

De bus vertrek om 7.45 uur en brengt ons als eerst naar Johnston Canyon. Onderweg zien we een hert langs de kant van de weg. Bij Johnston Canyon hebben we ongeveer 1,5 uur voordat we de volgende bus moeten nemen. We besluiten om de trail naar de lower fall te nemen. Dit is 1,2 km langs de rivier over een goed aangelegd pad. Bij de waterval zit een lage tunnel die ons nog dichterbij de waterval brengt.

De tweede stop is Lake Louise Gondola. Dit is in de winter het skigebied en de lift brengt ons naar 2088 meter hoogte. Je kan kiezen voor een dichte gondola of een stoeltje. Gezien het prachtige weer nemen we de stoeltjeslift. Een nieuwe ervaring voor Arjen en Jelle. Boven hebben we prachtig uitzicht op de bergen met sneeuw en lake louise in het midden. Weer beneden eten we heerlijk sushi en ramen bowl.

Op naar stop nummer 3, dit is Moraine Lake. Een meer dat wordt gevormd door de gletsers die smelten in de lente. Prachtig blauw en erg koud. Arjen klimt nog een grote rots om foto’s te maken.

De laatste stop is Lake Louise, wat volgens de boekjes prachtig moet zijn, maar ons erg tegenvalt vanwege de grote hoeveelheid aan toeristen. Aan het meer ligt een groot hotel, dit is het eerste hotel dat is gebouwd in het park. We hebben begrepen dat een kamer 800 dollar per nacht kost en het heeft dan ook niet voor niks Lake Louise Chateau, het lijkt ook op een kasteel. Ze hebben zelfs winkeltjes binnen.

Vandaag helaas geen beren gezien, die er wel veel zijn langs deze route. Deze weg is de eerste weg die is gebouwd in het park en is niet afgesloten van de dieren, zoals de highway. In de lente wordt zelfs de weg afgesloten ivm dieren met kleintjes die oversteken en richting de rivier trekken.

Rond 18.00 uur zijn we weer terug in Banff. Wat een mooie lange dag met veel indrukken. Jelle kan niet kiezen wat hij het mooiste vond.

Kees

Zo te zien vermaken jullie je wel. Veel plezier

Irmgard

Klinkt als een geweldige dag, die beren komen vast nog wel.