Wiersmaatjes in Canada

Land van de dino’s

Vandaag stond in het teken van de dino’s, de dag waar Jelle heel lang naar uit heeft gekeken. Om 10.00 uur hadden we de excursie Dinosite van het Royal Tyrrell Museum. Deze excursie bracht ons al lopend naar de badlands waar veel dino opgravingen zijn. We mochten zelf op zoek gaan naar dinobotten, we hebben er zelfs een paar gevonden. Rebecca bleek enorm goed in het vinden van gefosilieerd hout. Dit is op vrij uniek omdat de badlands eigenlijk geen bomen kennen. Ook hebben we veel ijzerstenen gevonden en zelfs wat botten van een onlangs opgegeten hert. In de badlands lopen namelijk ook coyotes rond.

In het gebied rond Drumheller kun je fossielen vinden van 77 miljoen jaar geleden tot 65 miljoen jaar geleden. Daarmee is dit gebied uniek; er is geen andere plek op aarde waar 12 miljoen jaar aan dino botten te vinden zijn.

Daarna naar het museum en daar ging een hele nieuwe wereld voor ons open. Wat veel dino’s en het was alsof we door de tijden heen liepen. Jelle herkende heel veel uit zijn boek en rende van opwinding door het museum.

Jelle zijn boek beschrijft het leven op aarde van voor de dino’s, waar de Trilobiet een van de eerste soorten op aarde is, tot aan het late krijt. Dat is waar de Tyranosaurus leefde. Het boek eindigt met de ijstijd, de tijd van de mammoet. In het museum zie je dan ook precies deze lijn terug, dus Jelle kon ons echt alles vertellen, maar we zijn ook nog nieuwe dino’s tegen gekomen.

Aangezien we nog wat hebben van een jetlag, we waren om 3.30 uur wakker, gaan we even terug naar het hotel om uit te rusten. Lekker in de hotpool geweest en aan het einde van de middag naar de wereld’s grootste dino geweest, waar we ook nog in konden en 106 traptreden naar boven. Aan de foto’s kan je dit goed zien. Lekker gegeten bij een lokaal restaurantje met 10 tafels (waar ze geen patat hebben), nog even gewandeld door het dorpje (overal staan dinobeelden) en nu proberen wakker te blijven tot een normale tijd.

Een leuk extraatje wat dit hotel biedt is dat je aan het einde van de dag verse popcorn kan halen. Dit is natuurlijk super lekker, maar de gangen ruiken dan ook wel heel erg naar zoute popcorn. Het ontbijt hier is ook erg goed geregeld. Ten opzichte van veel Europese hotels was het ontbijt simpel, maar hoe leuk is het om je eigen wafels te maken in de ochtend? Of een bagel te halveren door een gespecialiseerde guillotine.

Irmgard

Klinkt als een topdag, helemaal voor Jelle!

Margreet

Wat een geweldige is dat geweest, dn wat een ervaring voor jelle

Nel

Wat een geweldig begin van jullie vakantie Helemaal naar de zin van Jelle!!!

Joke

Interessant om jullie zo te kunnen volgen. Genieten ervan hier!