Wiersmaatjes in Canada

Whale watching

Vandaag voor ons doen lekker uitgeslapen, wat een rust hier. In het stadje gaan we ontbijten en in de ochtend lekker zwemmen. Hier hebben ze een redelijk groot zwembad wat ook diep genoeg is om te duiken. Dat blijkt Jelle helemaal leuk te vinden nu hij zijn zwemdiploma heeft.

Om 14.00 uur staat onze excursie Whale watching gepland. Op een boot waar 30 mensen op kunnen gaan we zo’n 4 uur varen. De afgelopen dagen hebben ze ook orca’s gezien dus we hopen dat wij ze ook zien. Op de boot gaat ook een marinebioloog mee waar we vragen aan kunnen stellen en informatie over de walvissen krijgen.

Al snel zien we een familie orca’s die op een zeehond aan het jagen zijn. Er zijn 3 soorten orca’s die bij hun soort blijven. De drie kruisen nooit en geven ook geen aandacht aan elkaar. Het spektakel duurt wel even omdat de orca’s de baby het jagen aan het leren zijn. Helaas voor de zeehond komt er een einde aan de jacht met een plotselinge en grote sprong.

Er zijn regels hoe ver je bij de dieren weg moet blijven, dus de foto’s met de telefoon maken is niet mogelijk. Zo moet er minimaal 200 meter tussen boten en orca’s blijven en 100 meter tussen boten en bultrugwalvissen. Arjen heeft wel mooie foto’s kunnen maken met zijn grote camera.

Later zien we ook nog twee bultrugwalvissen. Ze hebben allebei een verschillende kleur staart. Er wordt uitgelegd dat de staart en de kleuren (wit en zwart) voor de walwissen net zo zijn als voor ons vingerafdrukken. Hieraan kunnen ze er herkennen welke walvis het is en kunnen ze gevolgd worden. Degene die wij zien met een bijna witte staart heet Stingray. De kapitein van de boot noteert elk dier dat wij zien in zijn log.

We zien op een eiland en boei nog zeehonden en een zeeleeuw. En dan is het tijd om weer naar de haven te varen, onze 4 uren zitten erop. Wat hebben we onze ogen uitgekeken. Op de terugweg zien we ook nog kleine dolfijnen, maar die zijn veel te snel om te fotograferen.

Voor het avondeten gaan we een keertje naar de McDonalds. Grappig en eng, hier staat bij elk gerecht hoeveel kalorieen erin zitten. Waanzinnig veel blijkt bij alles, maar het is een uitzondering dat we naar de McDonalds gaan, dus dat is niet erg. Als Jelle naar bed gaat heeft hij nog even een break down momentje van alle indrukken van de afgelopen dagen. Door om de paar dagen naar een andere plek te gaan en zoveel te doen kan hij het nu even niet meer verwerken. Rebecca blijft bij hem zitten en zingt wat liedjes. Dit zingt ze express verkeerd zodat Jelle zich daar op concentreerd en ja hij begint te lachen en zingt zelf de goede tekst. Ook verzinnen we nog een aantal nieuwe teksten. Als Jelle slaapt gaan we nog even op de veranda zitten.

Irmgard

Wat een geweldige ervaring hè, stiekem een beetje jaloerse ?