Wiersmaatjes in Canada

Zeekayaken en Savary Island

We worden allemaal rond 7 uur wakker. We balen nog steeds over de kamer, maar we hebben het zeekajaken om naar uit te kijken. We gaan eerst even langs Nancy’s Bakkery om dingen voor de lunch te halen en dan aan het ontbijt. We kunnen weer wagels maken, dus dat is cool! De koffie is sterk, dus Arjen is helemaal tevreden.

Het kayaken is een kleine 10 minuten rijden. We komen bij een prachtig resort aan waar bij de waterkant verschillende gidsen bezig zijn met de materialen. Er blijkt een fout gemaakt te zijn waardoor er 2 groepen zijn voor 9 uur. Wij zijn de geboekte groep, dus kunnen wij deze ochtend varen. De andere familie moet vanmiddag terugkomen.

Onze gids Corey legt een hoop dingen over de kayak uit. Hoe stap je er in, hoe peddel je (zit veel meer aan vast dan je denkt), wat te doen als je omslaat en als laatste; hoe kom je er uit? Het is een zeekayak, dus geschikt om op de oceaan te varen, en heeft een roer wat je met je voeten kan bedienen. Jelle en Arjen hebben 1 kayak en Rebecca zit bij de gids.

Bij het afvaren blijkt het al een speciale ervaring, er is namelijk een brand aan de overkant. Overal in Britisch Columbia staan waarschuwing over extreme fire hazards en wij zien aan de overkant een bosbrand ontstaan. De brandweer is er al druk met helikopters. Terwijl wij afvaren zweeft er een helikopter rond de brand. Er hangt een mist over het gebied wat door de rook veroorzaakt wordt.

We gaan 4 uur pedellen door het gebied genaamd de Desolation Sounds. Dit gebied is door de First Nations al gebruikt. We zien onderweg zeehonden, zeesterren en verschillende andere diertjes. Ook varen er veel boten af en aan naar het brandgebied. Het blijkt te gaan om het huis van oesterkwekers. Deze oesters zijn in de jaren 50 vanuit Japan geimporteerd en doen het zo goed dat het een lokaal product geworden is.

We stoppen voor de lunch op een steenstrand. Hier gaan Jelle en Arjen nog snorkelen, op zoek naar leuke dieren. Jelle vind het snorkelen echt geweldig, weer een nieuwe ervaring. Na de lunch doet Arjen nog een schatzoektocht. Dit is op basis van geocaching en in de schat ligt een boekje om een berichtje achter te laten en mogen we iets uitzoeken om mee te nemen naar huis, het wordt een Canada koelkastmagneet. Dan is het alweer tijd om naar het startpunt terug te varen. De tijd gaat veel te snel.

We besluiten hierna naar Savary Island te gaan om even op een zandstrand te genieten van de zee. Met de watertaxi zijn we daar in 5 minuten (ze houden van snel varen) en we spelen een uur in de zee. We nemen de taxi om 17:30 uur weer terug naar het vaste land. Weer eten we uitgebreid bij het lekkere restaurant. Gek genoeg was het de 2de keer beter dan de 1ste keer, iets wat ons niet vaak gebeurt.

Irmgard

Wat geweldig dat zeekayaken!